Skip to main content

Kroppsspråk

Unge skal kurses i stille signaler

Boka Badstufolk er skrevet Knut Lerhol og Hallgrim Børhus Rogn.
MYE MIMIKK. Å lese på leppene og tolke ansiktsuttrykk er til stor hjelp med nedsatt hørsel. Men det er viktig med godt og riktig lys. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Et nytt kurs i nonverbal kommunikasjon skal redusere energislitasje og styrke selvbildet hos unge. Det handler om å bruke øynene godt.

TEKST Anlov Peter Mathiesen
HØRSELSPEDAGOG. Audio­pedagog Aimee Aubert Jonassen
har utviklet det nye kurstilbudet.
Foto: Hørselspedagogene

Espresso House ved Nationaltheatret blir et av «klasserommene» når kursdeltakerne skal lære å lese ansiktsuttrykk, kroppsspråk og munnbevegelser. For både å forstå og lære energisparing.

Kurset «Avlesning av nonverbal kommunikasjon» er utviklet av audiopedagog Aimee Aubert Jonassen og Hørselspedagogene ved HLF Rehabilitering, og retter seg mot unge mellom 18 og 28 år med hørselsutfordringer.

Støtte fra Stiftelsen Dam

– Jeg håper de sitter igjen med en følelse av at hverdagen blir litt lettere og at de har et litt høyere energinivå. At de er nysgjerrige og sprer det gode budskapet. Jeg håper også på gode samtaler og refleksjoner, sier Jonassen.

Hun forteller at kurset kom i stand gjennom en samtale mellom henne og kolleger.

– Vi tilbyr kurs med livsmestring og samtaler om hva som er vanskelig. Så tenkte vi: Kan man lære seg å bli en god munnavleser og bruke dette som en strategi? Og kan man da redusere slitenheten?

Ideen resulterte etter hvert i en søknad til Stiftelsen Dam, som støtter prosjektet over en toårsperiode.

Bruker Eikholt-testen

Det innovative kurset starter i oktober og strekker seg over åtte måneder. Før og etter kurset skal deltakernes audiovisuelle taleforståelse måles med den såkalte Eikholt-testen (se faktaramme) for å dokumentere eventuelle forbedringer.

– Under den første samlingen skal en ekstern audiopedagog med nedsatt hørsel, som er veldig bevisst og god på munnavlesning, bidra. Vi skal også ha noe om audiologi og øve på munnbruk. Da bruker vi speil og prøver ulike lyder. Forskjellen på vanskelige og lette lyder skal testes, og det blir oppgaver to og to og i grupper, opplyser Jonassen.

Digital oppfølging

Deltakerne følges opp via den digitale plattformen Flowzone mellom samlingene, og de oppfordres til å skrive ukentlige refleksjonsnotater. Programmet inkluderer også praktiske øvelser i utfordrende lydmiljøer, deriblant en støyfull kafé eller kantine. Her skal de å øve på smart plassering i lokalet for å kunne høre og se best mulig.

Begrepet munnavlesning er etter Jonassens mening litt snevert og misvisende, fordi kurset handler om mye mer enn å lese på munnen og leppene. Det handler også om kroppsspråk, mimikk, belysning og hvor man bør plasserer seg i et rom.

– Vi jobber med å formulere et bedre navn. Nå bruker jeg begrepet «stille signaler», som gir en litt bedre beskrivelse av hva dette er.

Lærer om energitanken 

Hun er opptatt av at moderne teknologi ikke kan løse alle lydsituasjoner og at nedsatt hørsel krever ekstra krefter for å forstå omverden. Et sentralt element i kurset er arbeidet med «energitanken», der deltakerne skal reflektere over eget energinivå i hverdagen.

– Dette er en fysisk oppgave hvor de må tegne en tank og tenke over hva som gir og tar energi. Er det egentlig foreldrene, masing eller stress i forhold til innleveringer og eksamen, som gjør deg sliten, eller er det hørselen? Vi skal snakke om den viktige søvnen og om lyttepauser. Vi snakker også om mat og drikke, sosialisering, venner og egentid, avspenning og avslapping. Hvilke grep kan gjøres i hverdagen før tanken blir tom?

Selvbilde og nettverk

Jonassen har en master i angst knyttet til tinnitus og hyper­akusis (nedsatt lydtoleranse). Og nettopp den psykiske helsen er en motivasjon bak etableringen av kurset.

– Mange unge med hørselsutfordringer opplever isolasjon og forteller triste historier om ensomhet og utenforskap. Vi må jobbe både med miljøet rundt dem og deres egen selvfølelse. Her ser vi store forskjeller. For noen er nedsatt hørsel alt, det er identiteten og hele livet. For andre er det ikke så viktig. Derfor sier jeg til ungdommer: «Du må ta stilling til ditt hørselstap. Du må være klar over hva det gjør, slik at du ikke havner i dårlige situasjoner». 

Jonassen og prosjektgruppa håper kurset kan leve videre og at det bidrar til å skape nettverk og videre kontakt blant deltakerne. At det er viktig, vet de av erfaring fra andre kurs.

Formidle kunnskap

Etter kurset blir alt materiale fritt tilgjengelig på nettsidene til Hørselspedagogene, slik at andre fagpersoner kan bruke metodene i sitt arbeid.

– Målet er å gjøre det så overførbart at hvem som helst kan ta det i bruk, sier Jonassen, som også håper at kurset kan stimulere til mer forskning på feltet.


Nonverbal kommunikasjon for ungdom

  • Prosjektet «Avlesning av nonverbal kommunikasjon» – strategier for unge med hørselsutfordringer» starter høsten 2025 og har plass til rundt 15 deltakere.
  • Kurset består av fem samlinger, tre fysiske og to digitale.
  • Prosjektet har fått 658.000 kroner i støtte fra Stiftelsen Dam og skal utvikle et opplæringsprogram
    for avlesing av nonverbal kommunikasjon.

For mer informasjon: horselspedagogene.no


Eikholt-testen

  • Eikholt-testen er en ny audiovisuell test av taleforståelse som gir fagpersoner et godt verktøy for å kartlegge funksjonell syns- og hørselsevne.
  • Testen inneholder 600 unike setninger som kan administreres av et PC-program, med eller uten bakgrunnsstøy, og med eller uten bilde.

Kilde: eikoholt.no


1. september 2025


Bli medlem

Det er mange fordeler ved å bli medlem i Hørselsforbundet. Gjør som 68 000 andre, og meld deg inn i verdens største hørsels-organisasjon.


Mest lest: