Test og høreapparat på samme dag
Finnmark viser vei for få ned ventetiden på tilpasning av høreapparat. I Kirkenes og Alta kan du få nytt høreapparat samme dag som du møter opp til hørselstest.
De fire hørselssentralene i fylket, Hammerfest, Alta, Kirkenes og Karasjok, har i dag full bemanning. Tre stillinger i Kirkenes, to i Karasjok, en i Hammerfest og en 80 prosent stilling i Alta.
Siden i mars har Kirkenes redusert ventetiden fra mottatt rekvisisjon fra fastlege til time hos audiograf fra 60 til 42 uker.
– Vi forventer å senke ventetiden ytterligere, men jeg tør ikke spå hvor langt ned vi kommer, sier audiograf Nann-Helen Hartgen Varsi.
Godt bemannet
Hun har 30 års erfaring som audiograf fra både Sørlandssykehuset og Finnmarksykehuset. De siste årene har hun drevet den private klinikken Hørselshjelpen as i Alta sammen med sin mann Per Inge Varsi, som har lang erfaring som tekniker/audiometriassistent.
Siden mars har de vært på plass ved den offentlige hørselssentralen ved Kirkenes sykehus. Med seg på laget har de Lena Torbjørnsen under opplæring som audiometriassistent, en jobb som i hovedsak består av etterkontroller etter tilpasninger og service og reparasjoner av høreapparater. Per Ivar Varsi er i tillegg opplært i å foreta justeringer og tilpasninger. Det er også to øre-nese-hals-leger til stede i 100 prosent stilling hver uke, som de samarbeider tett med. Fire leger rullerer på disse stillingene.
– Selv om det skal effektiviseres, skal det ikke tas noen snarveier. Det skal være effektivt, men med høy kvalitet. Vi skal spisse oss opp mot hverandre, sier audiograf Varsi.
Apparat på dagen
Lange erfaring har gitt umiddelbare resultater, mener hun.
– Vi trengte ingen opplæring. Fra vi startet i mars til midten av oktober har vi foretatt rundt 400 tilpasninger av høreapparat, avsluttet omtrent like mange ved gode etterkontroller og hatt mange flere inne til kontroll, service og andre polikliniske behandlinger.
En vesentlig faktor for å få ned ventetiden er at Varsi og medarbeiderne både tester og tilpasser nye høreapparatet for pasienter som de med sikkerhet vet vil bli godkjent av Nav.
– Det betyr at de kan gå ut herfra med høreapparat i ørene første gang de kommer til oss. De blir innkalt til etterkontroll to måneder senere. Er de da fornøyd, sender vi B-skjema videre til leverandørene så snart Nav-tilsvar foreligger. Da unngår vi den lange ventetiden for å vente på godkjenning hos Nav før vi foretar tilpasning. Er vi i tvil om en søknad vil bli godkjent, følger vi vanlig praksis med å søke først, forklarer hun.
Varsi opplyser videre at brukere som opplever problemer før prøvetiden på en eller to måneder er gått, blir hasteinnkalt til kontroll og justering.
– Tekniker eller audiometriassistent kan innkalle på kort varsel. Vi har apparater fra alle leverandører, så vi vil alltid kunne finne den beste løsningen for den enkelte. Dette er en praksis som benyttes ved noen andre hørselssentraler og er utvilsomt et gode for brukerne og et viktig bidrag til å få ned ventetidene, sier Nann-Helen Hartgen Varsi.

Kortere også i Alta
Selv om køene er blitt kortere, er ventetiden fortsatt lengst ved Kirkenes sykehus med sine 42 uker. I Hammerfest må brukerne vente 24 uker, mens Sámi klinihkka i Karasjok er best i fylket med ti ukers ventetid.
Kommunikasjonssjef Eirik Palm i Finnmarkssykehuset HF bekrefter overfor Din Hørsel at ventetiden nå er nede i 16 uker i Alta, etter at den lenge har vært 52 uker. Dette er av ulike årsaker ikke innrapportert til den
offisielle oversikten helsenorge.no publiserer, og som er utgangspunktet for Din Hørsels mangeårige ventetidsbarometer.
I en artikkel på Finnmarkssykehusets nettsider fra begynnelsen av september, heter de at kortere ventetid er et resultat av tiltak knyttet til regjeringens ventetidsløft og i tett samarbeid mellom klinikkene.
Effektivisering
Lene Thomassen, enhetsleder ved Finnmarkssykehuset Alta, sier her at nye pasienter med hørselstap nå får time fortløpende.
– I Alta er det flere tiltak som har gitt resultater. Ikke minst har audiograf Laila Kjeldsberg stått på, i nært samarbeid med audiografen i Karasjok. Det har også vært innleid private øre-nese-hals-spesialister for å avklare pasienter før de kommer til audiograf, i tillegg til effektiv ventelistehåndtering og sammenslåing av konsultasjoner, sier Thomassen.
Også klinikken i Alta tildeler høreapparat allerede ved første konsultasjon, noe som reduserer antall besøk og dermed frigir kapasitet.
Stor mangel på audiografer
Finnmarkssykehuset har over en tid manglet audiografer. I en periode var det kun Karasjok som hadde fagfolk, og som brukte ledig kapasitet til å hjelpe de øvrige klinikkene.
– Rekruttering av audiografer har hatt høy prioritet, og det har vært jobbet godt. Denne høsten har vi audiografer ved samtlige fire klinikker, og det er gledelig å se at ventetiden reduseres. Jeg vil også understreke at det underveis har vært en god dialog med lokallagene, som naturligvis er opptatt av tilbud og ventetider, sier kommunikasjonssjef Eirik Palm.

Gledelig
Hørselsforbundets fylkeslag i Finnmark har arbeidet aktivt i mange år for å få både flere øre-nese-hals-leger og audiografer til Finnmark.
– Det er derfor svært gledelig at situasjonen i dag er mye mer tilfredsstillende enn bare for noen år siden. I dag er det øre-nese-hals-leger og audiografer både i Kirkenes, Hammerfest, Alta og Karasjok. Vår målsetting er å ha minst åtte audiografer i fylket, to ved hver av de fire klinikkene, sier fylkesleder Alf Bjørn.
– Ventetidene må likevel bli enda kortere. Vårt mål er maks 12 ukers ventetid for alle i fylket. Vi ønsker også ambulerende audiografer fra sykehus og klinikker andre steder og byer. Et forsøk med ambulering fra Hammerfest sykehus til Honningsvåg og Nordkapp var svært positivt. Dette er viktig, ikke minst fordi det er flest eldre mennesker som har hørselsutfordringer og som kvier seg for lange reiser til sykehus, sier Bjørn.
Lang ventetid på Nav-godkjenning
Det er ikke bare ventetid inn til hørselssentralene, Nav forlenger ventetiden med nesten et halvår.
25 ukers saksbehandlingstid. Så lenge må du nå vente på vedtak når du søker om høreapparat, viser Navs egen nettside www.nav.no/saksbehandlingstider. For to år siden var det 19 ukers ventetid.
– Vi har stor forståelse for at situasjonen er utfordrende. Nav arbeid og ytelser har i lengre tid hatt for lange saksbehandlingstider. Det er vi ikke fornøyde med og jobber kontinuerlig for å bedre situasjonen. Det vil dessverre ta tid før Nav får redusert saksbehandlingstiden vesentlig, sier avdelingsleder Stine Olsen i Nav. Hun nevner endringer i demografien som en av årsaker.
– Befolkningen blir stadig eldre og bor lengre hjemme, noe som gjør at det forventes stor pågang på hjelpemiddelområdet også i tiden framover.
– Vi jobber nå med fakturaavtaler sånn at mindre beløp kan gå automatisk gjennom økonomisystemene våre og utbetales til leverandørene av høreapparater. Det gjelder i hovedsak fakturaer på reparasjoner og tilleggsutstyr til høreapparatene. Dette er et grep for å kunne frigi tid og ressurser for å kunne prioritere andre områder av hjelpemiddelområdene våre, sier Olsen.
Bli medlem
Det er mange fordeler ved å bli medlem i Hørselsforbundet. Gjør som 68 000 andre, og meld deg inn i verdens største hørsels-organisasjon.