Hørselsforbundet
Slik jobber smarte organisasjoner
Høyt medlemstall, økonomiske ressurser og solid dokumentasjon teller i potten når en organisasjon skal påvirke. Å være kommunikasjonssterk er også smart.
Dette sier forsker Daniel Stoltenberg ved Institutt for samfunnsforskning i Oslo. Han har frivillige organisasjoner som spesialfelt og har blant annet forsket på medlemstilknytning, deltakelse og demokrati, myndighetskontakt, tilskudd og økonomi.
Når han skal beskrive endringer innen frivillighetsfeltet de siste 20-30 årene, trekker han blant annet frem følgende: Medlemmenes tilknytning til egen organisasjon er ikke så sterk som før, og vi er blitt mer fleksible.
– Et stort flertall av nordmenn er medlem av minst én frivillig organisasjon, men vi kan godt jobbe frivillig for organisasjoner vi ikke er medlem av. Mange foretrekker å bidra med noe konkret, som for eksempel dugnader og likepersonarbeid, fremfor å ha styreverv og sitte i møter.
Viktig lobbing

Kontakten mellom organisasjoner og myndigheter er også endret:
– For å kunne påvirke politikkutformingen var man før mer avhengig av å bli invitert inn av staten i ulike utvalg og komiteer eller til høringer. I dag må organisasjoner i større grad drive lobbyvirksomhet overfor Stortinget, regjeringen og forvaltningen. Å nå ut i mediene, er også viktig for å bli hørt. Men, understreker Stoltenberg, konkurransen
om politikernes oppmerksomhet blir stadig tøffere. Vi har hatt en vekst i antall rettighetsorganisasjoner som alle prøver å påvirke
offentlig politikk.
Mer penger
– Siden slutten av 1990-tallet har det vært en markant økning i offentlige tilskudd til frivillige organisasjoner. Hvert år bevilges det nå mellom 13 og 14 milliarder kroner. Når myndighetene har satset så sterkt på frivillig sektor, har det nok med at det har oppstått behov i velferdsstaten som må løses på en kostnadseffektiv måte. For eksempel ved hjelp av frivillige og ideelle organisasjoner, sier Stoltenberg.
– Hvordan bør organisasjoner jobbe for å få innflytelse?
– Å kunne vise til et høyt medlemstall betyr en del, fordi man representerer mange. Men enda viktigere er ressursene den enkelte organisasjon har, sier Stoltenberg.
Med ressurser mener han både penger, fagkompetanse og hvordan organisasjonene jobber med synlighet og kommunikasjon.
– For å bli hørt, må organisasjonene kunne frembringe informasjon som er relevant for politikken som skal utformes. Mange organisasjoner gjennomfører derfor undersøkelser og kartlegginger, og det er smart. Beslutningstakerne etterspør forskning og dokumentasjon når de skal sette inn tiltak. Kunnskap om egne brukere og medlemmer er derfor en viktig salgsvare, og da trenger organisasjonene dyktige kommunikasjonsfolk og politiske rådgivere.

■ 10 prosent har gjort en frivillig innstas for egen kommune.
■ Mest frivillighetsarbeid blir utført av personer over 60 år.
■ Aldersgruppa under 30 år bidrar med minst.
Kilde: Frivillighetsbarometeret 2025
Kontakt lønner seg
Stoltenberg viser til en klar sammenheng mellom økonomiske ressurser og kontakt med myndigheter og politikere.
– Vår forskning viser at organisasjonene med best økonomi også har mest kontakt med myndighetene.
– Hvis du skal se litt inn i krystallkula: – Hvordan jobber ideelle frivillige medlemsorganisasjoner om et par tiår?
– Tendensene vi ser i dag vil fortsette, og vi vil få et mer profesjonalisert og formalisert organisasjonssamfunn. Jeg tror kompetanse på analyse og forskning blir stadig viktigere å ha på huset i store organisasjoner, og bruken av sosiale medier vil bli enda viktigere. Men her skjer utviklingen fort, så det er vanskelig å spå hvilke sosiale medier og plattformer som gjelder om noen år.
Nyttig å samarbeide
Ett stikkord mener han organisasjonene bør ta med seg inn i fremtiden, uansett, og det er ordet samarbeid.
– Våre analyser viser at organisasjoner som samarbeider med andre organisasjoner, opplever å få økt innflytelse på offentlig politikk. Å satse på samarbeidsnettverk er en god strategi for å få gjennomslagskraft, fastslår Daniel Stoltenberg.
Kilder: Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor og Frivillighet Norge.
Visste du at
78 prosent av befolkningen er medlem av minst én organisasjon.
48 prosent har medlemskap i to eller flere.
Kilde: SSBs Levekårsundersøkelse 2020
Hvem får penger?
Lotteri- og stiftelsesstyret har et eget nettsted med oversikt over statlige tilskudd til alle landets ideelle og frivillige organisasjoner. Tallene finner du på www.tilskudd.no
Bli medlem
Det er mange fordeler ved å bli medlem i Hørselsforbundet. Gjør som 68 000 andre, og meld deg inn i verdens største hørsels-organisasjon.