Skip to main content

Hvert øre teller

Hørselstest – for folk flest

Boka Badstufolk er skrevet Knut Lerhol og Hallgrim Børhus Rogn.
VIKTIG TEMA. Fjorårets kampanje startet i HLFs «venterom» utenfor Stortinget. Fra venstre: Erik Johannessen, generalsekretær Inger Helene Venås, forbundsleder Bjørg Kampestuen-Berntzen og Arbeiderpartiets Even Røed og Truls Vasvik i Stortingets helse- og omsorgskomite. Foto: HLF

15. juni går startskuddet for kampanjen Hvert Øre Teller. I år blir hørselstesting et sentralt tema.

TEKST Bjørg Engdahl 

Alle kampanjer har en målgruppe, og i år velger Hørselshemmedes Landsforbund (HLF) å henvende seg til en rekordstor gruppe: Folk flest.

Det er nemlig slik at de fleste nordmenn vil få hørselsutfordringer tett på livet, enten selv eller i familie og omgangskrets. Over én million nordmenn lever allerede med et eller annen problem knyttet til hørsel. Med en befolkning som stadig blir eldre, vil antallet bare øke de neste årene.

Store konsekvenser

Ubehandlet hørselstap kan få en rekke alvorlige konsekvenser, både helsemessig og sosialt, i form av isolasjon og ensomhet, økt ulykkesrisiko og muskel- og skjelettplager. Flere studier viser også økt risiko for å utvikle demens.

– Det viktigste folk kan gjøre for å forebygge, er å teste hørselen tidlig. Dessverre kvier fortsatt mange seg for å søke hjelp og for å få høreapparat. Dette ønsker vi å gjøre noe med, sier markeds- og kommunikasjonssjef Elise Nyborg Eriksen. Hun leder arbeidet med det som blir den trettende Hvert Øre Teller-kampanjen i HLFs historie.

Nasjonal hørselstest

Målet i år er å senke terskelen for å søke hjelp og få så mange som mulig til å teste seg ved hjelp av en nyutviklet digitaltest.

– Dette blir en spennende kampanje som vi tror vil engasjere bredt. Vi skal belyse at hørselstap er noe som angår oss alle ved å få så mange som mulig med på det vi kaller en Nasjonal hørselstest. På kampanjesiden kan du spille inn beskjeder og skape en personlig test, som så kan deles med venner og familie. Vi gleder oss, sier Eriksen.

Slik blir kampanjen

Den digitale kampanjen rulles ut under HLFs landsmøte i Trondheim 15. juni og skal synliggjøres med annonser og på Facebook, Instagram og LinkedIn.

23. august starter del to av Hvert Øre Teller. Frem til 23. september skal lokallagene ut på gater og torg med stands og aktiviteter. Også her vil hørselstesting stå sentralt i tillegg til å spre informasjon og gode råd om hørsel.

Fjorårets Hvert Øre Teller rettet søkelyset mot den lange ventetiden i hørselsomsorgen. Temaet fikk stor oppmerksomhet, og 230 mediesaker ble laget i kampanjeperioden. Det lokale engasjementet blant medlemmer og tillitsvalgte var også stort. 75 HLF-lag arrangerte til sammen 154 stands.

Du kan lese mer om årets kampanje og lokale arrangementer på: www.hlf.no/sammenblirvihort

14. mai 2025


Bli medlem

Det er mange fordeler ved å bli medlem i HLF. Gjør som 65 200 andre, og meld deg inn i verdens største hørsels-organisasjon.


Mest lest: