Hørselsforbundet
«Hei, du har kommet til Hørselsforbundet!»
Hvis du har ringt Hørselsforbundet de siste 37 årene, er sannsynligheten stor for at du har møtt stemmen til Inger Marie Tørnquist.
Gangavstand til jobb og det faktum at de ansatte hadde begynt å bruke datamaskiner i stedet for skrivemaskiner, gjorde at 24 år gamle Inger Marie i 1988 takket ja til jobben som kontormedarbeider i sekretariatet til Norsk Forbund for Hørselshemmede.
Siden har organisasjonen endret navn to ganger, mangedoblet medlemsantallet og fått 24 ansatte. Parallelt med dette har Inger Marie fått nye titler og større og flere oppgaver, som blant annet har innbefattet personalansvar, flere år i ledergruppen, praktisk ansvar for 14 landsmøter, samt koordinering av «vareflyten» på huset, enten det har handlet om postleveringer, personalhåndbøker eller kaffeinnkjøp.
Service til medlemmene
– Medlemsservice har vært en stor del av jobben min hele tiden. Det har omfattet alt fra medlemsregister og kontingent til administrering av høreapparatforsikring og ikke minst sentralbord. En dag i fjor hadde vi 436 oppringninger, og det er rekord etter at vi begynte å føre statistikk over ventetid, samtaletid og ubesvarte anrop. Særlig når vi sender ut kontingenten, er det mange som ringer oss. Da blir pårørende minnet om at de må melde om dødsfall.

Fra papir til nett
– Mange arbeidsoppgaver har blitt lettere takket være digitalisering. Dette er nok det som har vært mest merkbart for min jobb. Mens vi før måtte trykke og sende ut medlemskontigenten på papir og legge konvolutter, sender vi i dag ut e-fakturaer. Nye medlemmer kan melde seg inn og betale kontingenten både på nett, via PC eller mobil.
Takk for at du lytter
– Selv om de digitale fremskrittene har kommet medlemmene til gode, er det viktig at de har muligheten til å ringe oss. De trenger den tryggheten det er å snakke med et menneske de kan spørre om råd. «Tusen takk for god hjelp», sier mange, selv om vi kanskje ikke har hjulpet dem så mye. Vi har bare lånt dem øret og lyttet til dem.
– Veldig mange henvendelser gjelder spørsmål rundt høreapparatforsikringen. Jeg har også hatt utallige samtaler med pårørende. Mange er fortvilet over lange ventetider og over at gamle foreldre ikke klarer å bruke høreapparatene sine. «Hvilket høreapparat er best?» er nok det spørsmålet jeg har fått flest ganger. Da svarer jeg alltid at vi ikke kan komme med anbefalinger. Det er audiografene som vet best, fordi valg av apparat handler om den enkeltes hørselstap og hverdagsliv. Jeg ber ofte medlemmer og pårørende ta kontakt med en av likepersonene våre, som gjør en enormt viktig jobb. Likepersonene er selve hjertet i organisasjonen vår.
Vegg av takkebrev
– Noen av kampsakene våre da jeg startet på 80-tallet er fortsatt viktige. Ikke minst gjelder dette krav om TV-teksting. Heldigvis har det skjedd store forbedringer de siste årene, og det er takket være Hørselsforbundet.
– Selv fikk jeg en aha-opplevelse knyttet til verdien av teksting, da vi var på studietur med omvisning hos BBC i London i januar 1998. Her var det en vegg av takkebrev på teksteavdelingen, fordi TV-stasjonen hadde valgt å hasteinnkalle alle teksterne, da prinsesse Diana døde. Slik ble døve og hørselshemmede inkludert på lik linje med andre i denne voldsomme nasjonalsorgen, og det betydde mye.
– Hvordan vil du beskrive en god dag på jobb?
– Det er en dag jeg har fått gjort de arbeidsoppgavene jeg hadde planlagt og helst fått gjort de som dukker opp i tillegg. Jeg hater å ligge bakpå!
Navn: Inger Marie Tørnquist
Alder: 62 år
Stilling: Administrasjonsleder
Antall år i Hørselsforbundet: 37 år
Ansvarsområder: Medlemsregister, henvendelser, reisebooking, HMS og administrativ drift av sekretariatet.
Bli medlem
Det er mange fordeler ved å bli medlem i Hørselsforbundet. Gjør som 68 000 andre, og meld deg inn i verdens største hørsels-organisasjon.